دانشکده مهندسی نفت و گاز - ویژه دانشجویان جدیدالورود

 عمارت شهرداری

 تاريخ: 16/06/97

 عمارت شهرداری تبریز یکی از بناهای زیبا، مستحکم و دیدنی شهر تبریز می باشد که ساخت آن از سال ۱۳۱۴ تا ۱۳۱۸ خورشیدی و به دستور رضاشاه پهلوی در محل گورستان متروک و مخروبه کوی نوبر با نظارت مهندسان آلمانی و در زمان ریاست شهرداری حاج ارفع الملک جلیلی و با بودجه ۲۵۰ هزار تومن انجام شده است.
این عمارت در سال ۱۳۱۸ مورد بهره‌برداری قرار گرفت. در سال ۱۳۸۶ خورشیدی، به مناسبت بزرگداشت یکصدمین سال تاسیس اولین انجمن شهر و بلدیه ایران در تبریز، به نخستین موزه شهر و شهرداری‌های کشور تبدیل و مورد بهره‌برداری قرار گرفت.
در حال حاضر نیز علاوه بر نخستین موزه شهر و شهرداری‌های کشور، شورای اسلامی شهر تبریز نیز در بخشی از این ساختمان مستقر بوده و جلسات رسمی شورا در محل آمفی تئاتر موجود در ساختمان تشکیل می‌شود. شهردار کلان شهر تبریز نیز برخی از ملاقاتهای رسمی، دیپلماتیک را با مقامات عالی‌رتبه را در محل این کاخ انجام می‌دهد.
کاخ شهرداری تبریز در مرکزی‌ترین نقطهٔ شهر تبریز و در میدان شهرداری این شهر واقع شده‌است و دارای یک برج ساعت چهارصفحه‌ای به‌ارتفاع ۳۰٫۵ متر است که با طنین موزون زنگ‌هایش، هر ۱۵ دقیقه یک‌بار، گذشت زمان را به گوش مردم تبریز می‌رساند. نمای خارجی این بنا از سنگ تراشیده شده‌است و نقشهٔ ساختمان شبیه به طرح یک عقاب درحال پرواز می‌باشد که با نمونهٔ ساختمان‌های کشور آلمان، قبل از جنگ جهانی دوم مطابقت دارد.

نحوه دسترسی: با سرویس های دانشگاه به باغ گلستان بروید. سپس 1- با ده دقیقه پیاده روی به میدان ساعت و عمارت شهرداری برسید. یا 2- از اتوبوس های بی آرتی به سمت میدان بسیج استفاده کرده و پس از دو ایستگاه 
به میدان ساعت و عمارت شهرداری برسید.


 درج در سايت توسط : PGE